تاریخ انتشار : شنبه 11 دی 1400 - 17:26
215 بازدید
کد خبر : 182388

پایانه های صادراتی بازوان توسعه اقتصادی مازندران

پایانه های صادراتی بازوان توسعه اقتصادی مازندران

ایسنا/مازندران یک اقتصاددان گفت: مازندران به دلیل ظرفیت بیشمار در حوزه کشاورزی نیامند بستری برای ارائه درست محصولات به کشورهای دیگر است که پایانه های صادراتی می تواند به این امر کمک کند. مهدی بشارتده سلوطی در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: پایانه های صادراتی با متمرکز کردن خدمات صادراتی نظیر حمل و نقل، گمرک،بیمه،

پایانه های صادراتی بازوان توسعه اقتصادی مازندران

ایسنا/مازندران یک اقتصاددان گفت: مازندران به دلیل ظرفیت بیشمار در حوزه کشاورزی نیامند بستری برای ارائه درست محصولات به کشورهای دیگر است که پایانه های صادراتی می تواند به این امر کمک کند.

مهدی بشارتده سلوطی در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: پایانه های صادراتی با متمرکز کردن خدمات صادراتی نظیر حمل و نقل، گمرک،بیمه، استاندارد باعث کاهش هزینه‌های پنهان فرآیند صادرات  با هدف ایجاد وضعیت رقابتی برای تولیدات داخلی می شوند.
وی با اشاره به اینکه بعضی از گروه های کالایی نیازمندی های خاصی را در خصوص تجهیزات و بعد صادراتی دارا هستند ،تصریح کرد: ضرورت ایجادپایانه های تخصصی محصولاتی مانندگل و گیاه،محصولات کشاورزی، ساختمانی، سنگ های تزئینی و یا پایانه های عام مانند کالاهای پتروشیمی، کشاورزی، فلزات،سیمان،انواع کانی های غیرفلزی،منسوجات باید در دستور کار سازمان توسعه و تجارت قرار گیرد.
استاد اقتصاد دانشگاه علم و فناوری مازندران ایجاد پایانه های صادراتی در کشور را گام مثبت برای تسهیل صادرات غیر نفتی بیان کرد.
بشارتده سلوطی با بیان اینکه میزان تاثیرگذاری و کارآمدی زیر ساختی پایانه های صادراتی به عوامل متعددی بستگی دارد، ادامه داد: آمایش و انتخاب مکان مناسب در ایجاد پایانه های صادراتی به دلیل گستردگی کشور و پراکندگی توانمندی های صادراتی در منطقه به عنوان اولین عامل اثرگذار است.
وی ادامه داد: برخورد سیستماتیک و نظام مند با موضوع ایجاد پایانه های صادراتی در سطح کشور به دلیل نقش حمایتی که سازمان توسعه و تجارت جهانی می تواند ایفا کند مغفول مانده است.
این استاد دانشگاه پیشنهاد یک طرح مطالعاتی جامع به منظور مکان یابی به صورت کلان برای ایجاد پایانه های صادراتی در سطح کشور در راستای نظام مند کردن و هدف مند کردن را داد و تصریح کرد:برای نمونه  در بندر امیر آباد در شرق مازندران هیچ گونه پایانه صادراتی وجود ندارد و این ظرفیت مغفول مانده است.
وی کیفیت و سطح زیر ساختی خدماتی پایانه ها را دومین عامل تاثیرگذار بیان کرد و افزود: نوع خدماتی پایانه ها را نباید محدود به امکانات حمل و نقل و ذخیره سازی شود اما باتوجه به پتانسیل های موجود در منطقه جهت تجمیع فعالیت های پیش از صادرات و بهره گیری از مزیت های صرفه جویی در مقیاس، این پایانه ها را می توان  به عنوان نقاطی جهت ارائه ارزش افزوده دانست.
استاد اقتصاد دانشگاه علم و فناوری مازندران با اشاره به اینکه طیفی از خدمات شامل سورتینگ ،بسته بندی، کنترل کیفیت،مشاوره و بازاریابی،فرآیندهای پردازش پیش از صادرات باید ارائه شود، گفت: ارائه چنین خدماتی مزایای بسیار زیادی را به دنبال خود دارد که می تواند امکان دسترسی یکسان تولید کنندگان و خدمات با هزینه مناسب،کنترل و حفظ کیفیت مطلوب در محصولات جهت رعایت استانداردهای بازار صادراتی و بهره‌گیری از خدمات مشاوره تحقیق را به منظور حضور موثرتر کشور در بازارهای تاثیرگذار باشد.
بشارتده سلوطی زیر ساخت های لجستیکی برای پایانه های صادراتی را سومین عامل در کارآمدی پایانه های صادارتی دانست و افزود: اگر این ظرفیت وجود داشته باشد ارتباط پسین و پیشین مراکز با مبادی و مقاصد کالا می تواند به خوبی برقرار شود.
وی با بیان اینکه وجود امکانات یا زیر ساخت های حمل و نقل مطلوب در ارتباط های پسین پایانه های صادراتی یکی از عوامل موثر بر کارایی و بهره وری و تاثیر گذاری آن ها است ،یادآورشد: نزدیکی پایانه ها به بنادر تجاری و مرزهای خروجی می تواند یک مزیت عمده برای استان های مرزی کشور باشد که در حال حاضر استان مازندران در بحث کوریدر شمال به جنوب این ظرفیت باید مورد توجه قرار گیرد.
استاد دانشگاه علم و فناوری دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه در حوزه استان مازندران ظرفیت های بسیار خوبی در محصولات کشاورزی وجود دارد که جهت قرینه سازی توسعه استان می طلبد بخشی از این محصولات صادر شود،خاطرنشان کرد: اما صادرات محصولات کشاورزی نیازمند یک سری زیرساخت هایی چون سردخانه، انبارنگهداری،سورتینگ، بسته بندی و چندین موارد دیگر است که احداث پایانه صادراتی می تواند به نفع این کمبودها که کمک کند.
بشارتده سلوطی افزود: پایانه صادراتی واحد مکمل عملیات گمرکی در داخل استان است که می تواند به توسعه صادرات غیر نفتی کمک کند و به همین دلیل  باید به فکر راه اندازی پایانه های صادراتی با استفاده از ظرفیت سرمایه گذارشد.
وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری  که بند ناف اقتصاد را از نفت باید جدا کرد، ادامه داد: برای فاصله گرفتن بودجه از پایه نفتی باید در حوزه صادرات غیرنفتی وارد شد که مازندارن از این ظرفیت مغفول مانده است چرا که هنوز سیستم بسته بندی به روز نشده، بازاریابی و بازار سنجی برای نیازهای اطراف صورت نگرفته،سند جامع توسعه صادرات نداریم  و متاسفانه کارعلمی انجام نشده است.
این استاد دانشگاه یادآورشد: در استان مازندران ظرفیت های زیادی با توجه به تولید محصولات باکیفیت باغی ،گل طبیعی،ماهی وجود دارد که با وجود پایانه صادارتی امکان صادر کردن فراهم می شود.
بشارتده سلوطی افزود: پایانه صادراتی در کشور به معنای واقعی وجود ندارد و بعضی ها موضوع انبارداری را با پایانه صادراتی یکی می دانند؛ تفهیم این موضوع  کاربسیار مهم، حساس و ضروری است.
وی با اشاره به تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی رهبرمعظم انقلاب در تولید داخل و اقتصاد درون نگر و برون زا گفت: باید با  حداکثر ظرفیت داخلی و بین‌المللی در حوزه اقتصاد در راستای صادرات کالا تلاش کرد؛چراکه اگر کالای نهایی صادر شود ارزش افزوده به و جود می آورد و این ارزش افزوده باعث رشد و رونق و توسعه، بهبود وضعیت اشتغال،بهبود شاخص های درآمدی کشور خواهدشد.
استاد دانشگاه علم و فناوری دانشگاه مازندران بیان کرد: به دلیل گستردگی در مناطق مستعد صادرات،وجود پایانه های صادراتی باعث تمرکز خدمات، امکانات برای صادرکنندگان در مناطق مختلف و سهولت دسترسی به این خدمات در سراسر کشور می شود.
بشارتده سلوطی گفت: باید پتانسیل های پایانه های صادراتی در مناطق مختلف کشور و خصوصا در استان و نیازهای هر منطقه به ایجاد یا عدم ایجاد پایانه های صادراتی شناسایی و محدوده جغرافیایی پایانه ها با توجه مزیت نسبی آن ها تعیین شود.
وی افزود: پایانه های صادراتی باید جایی برای ارائه خدمات ارزش افزوده باشد و این خدمات شامل کنترل کیفیت،بسته بندی و غیره است
این استاد اقتصاد هدف دولت را از ایجاد مناطق آزاد در جوار کشورهای همسایه تقویت و بهبود روابط اقتصادی در این کشورها و ایحاد تعامل موثر در حوزه صادراتی بیان کرد.
بشارتده سلوطی خاطرنشان کرد:اگر پایانه های صادارتی در هفت منطقه آزاد موجود در کشور به صورت علمی ایجاد می شد ، امروز نسبت برابری صادرات و واردات ما قطعا بهتر از وضعیت اکنون ما بود.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.