تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 دی 1400 - 17:51
207 بازدید
کد خبر : 190494

کمبود نیروی کار عمده چالش شهرستان در حال توسعه اشکذر

کمبود نیروی کار عمده چالش شهرستان در حال توسعه اشکذر

ایسنا/یزد فرماندار اشکذر با اشاره به اشتغال بالغ بر ۱۸ هزار نیروی کار معادل نیمی از جمعیت این شهرستان در صنایع اشکذر که بخش قابل توجهی از آنها غیربومی هستند، عمده ترین چالش این شهرستان در حال توسعه را کمبود نیروی کار بومی خواند. «هادی هادی‌نسب» امروز در پایان بازدید خبرنگاران استان از برخی صنایع و

کمبود نیروی کار عمده چالش شهرستان در حال توسعه اشکذر

ایسنا/یزد فرماندار اشکذر با اشاره به اشتغال بالغ بر ۱۸ هزار نیروی کار معادل نیمی از جمعیت این شهرستان در صنایع اشکذر که بخش قابل توجهی از آنها غیربومی هستند، عمده ترین چالش این شهرستان در حال توسعه را کمبود نیروی کار بومی خواند.

«هادی هادی‌نسب» امروز در پایان بازدید خبرنگاران استان از برخی صنایع و واحدهای تولیدی شهرستان اشکذر در جمع خبرنگاران در محل یکی از باشگاه‌های سوارکاری این شهرستان، اظهار کرد:  پرورش اسب اصیل عرب یکی از ظرفیت‌های شهرستان اشکذر است چرا که اکنون بالغ بردو هزار و ۵۰۰ رأس اسب اصیل عرب در ۴۷ مجتمع پرورش اسب که با احتساب مجموعه های غیر رسمی ۱۰۰ باشگاه می‌شوند، در این شهرستان وجود دارد.

وی در ادامه اشکذر را سومین شهرستان صنعتی استان یزد خواند و تصریح کرد: با وجود تنوع فراوان صنایع شهرستان، متأسفانه برخی از نیازهای مردم شهرستان متناسب با پیشرفت صنعت اشکذر، رشد نیافته که امروز از دغدغه‌های مسدولان شهرستان محسوب می‌شود.

وی از فعالیت دو شهرک و دو ناحیه صنعتی در این شهرستان خبر داد و افزود: هم اکنون یک هزار و ۱۱۵ واحد صنعتی فعال در شهرستان اشکذر وجود دارد که اشتغال ۱۸ هزار و ۲۰۰ نفر یعنی نیمی از جمعیت شهرستان را تامین کرده‌اند هرچند که تنها سه هزار نفر از این این شاغلین، بومی شهرستان هستند.

هادی‌نسب یکی از مهمترین چالش‌های شهرستان اشکذر را نبود نیروی کار بومی خواند و خاطرنشان کرد: به دلیل تعدد واحدهای صنعتی در سطح شهرستان، نیروی کار بومی لازم برای بکارگیری در حوزه‌های مختلف وجود ندارد، ضمن این که حضور نیروهای غیربومی منجر به بروز یکسری آسیبها و بزه‌های اجتماعی در شهرستان شده است به نحوی که اغلب بزه های روی داده غیرمرتبط با مردم بومی شهرستان است.

وی از دیگر چالش های این شهرستان را مشکلات زیست محیطی و آلودگی هوای این شهر صنعتی خواند و گفت: وجود صنایع مختلف، قرار گرفتن در مسیر بادهای غالب از سوی  دو شهرستان صنعتی اردکان و میبد از مهمترین این مشکل است.

وی از فعالیت ۱۳ واحد فولادی در این شهرستان نیز خبر داد و گفت: خوشبختانه برخی از واحدهای آلاینده در این بخش به تکنولوژی روز مجهز شده و امیدواریم مابقی نیز مشکلات زیست محیطی خود را مرتفع کنند.

فرماندار به جایگاه اول این شهرستان در تنوع کشت‌های گلخانه ای و مقام دومی در وسعت گشتهای گلخانه‌ای خبر داد و گفت: در حال حاضر ۷۵۰ واحد گلخانه‌ در وسعتی بالغ بر ۵۰۰ هکتار در این شهرستان فعالیت دارند.

وی همچنین به فعالیت ۱۶ واحد تولیدی کاشی و سرامیک، ۱۴ واحد نساجی و ۱۷ واحد کاغذ و مقواسازی به عنوان دیگر ظرفیت های اقتصادی این شهرستان اشاره و عنوان کرد: در حال حاضر ۸۵ درصد از برق تولیدی استان در سه نیروگاه مستقر در این شهرستان تولید می‌شود.

وی به فعالیت  ۳۰۰ واحد تولید دام سبک و ۳۲۰ واحد تولید دام سنگین در این شهرستان نیز اشاره و بیان کرد: سالانه ۶۳ هزار تن تولید شیر در این شهرستان اتفاق می افتد ولی علاوه بر اینها شهرستان اشکذر در بحق تولید مرغ گوشتی و کشتارگاه های دام و طیور نیز از ظرفیت‍های خوبی برخوردار است.

هادی نسب در ادامه به آماده سازی بالغ بر ۵۰ طرح عمرانی و صنعتی مختلف جهت افتتاح در ایام الله چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در این شهرستان خبر داد و گفت: برخی از این طرح‌ها مورد بهره برداری قرار گرفته و عملیات اجرایی برخی دیگر نیز آغاز شده است.

وی گفت: خوشبختانه مشکل مسکن اقدام ملی در این شهرستان نیز مرتفع شده و با اختصاص ۲۰ هکتار زمین به همین منظور، به زودی شاهد آغاز عملیات ساخت مسکن اقدام ملی در این شهرستان خواهیم بود.

فرماندار اشکذر در پایان نیز توضیحاتی پیرامون طرح های توانمدسازی روستاهای این شهرستان مانند طرح هر روستا یک محصول یا طرح روستای فاقد بیکارف ارائه کرد.

سرهنگ «حسین هاتفی اردکانی» فرمانده سپاه این شهرستان نیز در ادامه با اشاره به ایجاد ستاد شهرستانی برگزاری کنگره شهدا، خدمت رسانی و محرومیت زدایی در قالب دومین کنگره ملی شهدای استان را محور برنامه‌های این ستاد ذکر کرد و افزود: در همین راستا تهیه و توزیع بیش از چهار هزار بسته معیشتی به ارزش ریالی هر بسته ۳۰۰ هزار تومان، تهیه و توزیع ۱۲ هزار قرص نان گرم، طبخ و توزیع ۶۷۰۰ پرس غذای گرم و ذبح ۵۹ رأس گوسفند تاکنون انجام شده است.

وی همچنین از تهیه و توزیع ۳۹ سری جهیزیه کاملا ایرانی به ارزش هر سری ۱۵ تا ۱۶ میلیون تومان، کلنگ زنی هشت باب مدرسه با مشارکت خیرین، اجرای ۱۴۴ ختم قرآن و  ۱۴۴ هزار ختم صلوات به نیت ۱۴۴ شهید مدفون در این شهرستان خبر داد.

سرهنگ هاتفی همچنین از برنامه ریزی برای ساخت موزه شهدای شهرستان خبر داد و ابراز امیدواری کرد که شاهد اقدامات موثری دراین رابطه تا زمان برگزاری اجلاسیه نهایی کنگره در اسفندماه باشیم.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.