تاریخ انتشار : شنبه 17 تیر 1402 - 20:17
167 بازدید
کد خبر : 208810

اندیشکده حکمرانی با ظرفیت استان‌ها از خسارات در کشور جلوگیری می‌کند

اندیشکده حکمرانی با ظرفیت استان‌ها از خسارات در کشور جلوگیری می‌کند

به گزارش ایلنا، بهروز طهماسب کاظمی، در مراسم آیین افتتاح اندیشکده حکمرانی استان قزوین که در سالن اجتماعات پژوهشکده آینده پژوهی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: در برخی دستگاه‌ها عملکردها معمولا به بخش‌هایی نظیر گزارش‌دهی و نگاه از بالا به پایین یا تقاضاهای تفننی خلاصه می‌شود که تجارب منجر به شکست این

اندیشکده حکمرانی با ظرفیت استان‌ها از خسارات در کشور جلوگیری می‌کند

به گزارش ایلنا، بهروز طهماسب کاظمی، در مراسم آیین افتتاح اندیشکده حکمرانی استان قزوین که در سالن اجتماعات پژوهشکده آینده پژوهی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: در برخی دستگاه‌ها عملکردها معمولا به بخش‌هایی نظیر گزارش‌دهی و نگاه از بالا به پایین یا تقاضاهای تفننی خلاصه می‌شود که تجارب منجر به شکست این مجموعه‌ها کم نیست اما باتوجه به تاکید بر مردمی‌سازی حکمرانی، نگاه مرکز پژوهشی مجلس و اندیشکده‌ها اینگونه نیست.

معاون پژوهش مرکز پژوهش‌های مجلس ادامه داد: ما براین باوریم همانطور که حکمرانی قانون‌گذاری متعلق به مجلس است و مجلس نیز متعلق به مردم است مرکز پژوهش‌ها نیز متعلق به نخبگان، اندیشمندان و مردم است.

وی افزود: زمانی که یک قانون در مجلس به تصویب می‌رسد ممکن است ابعاد اجرایی آن در برخی مناطق آثار مثبت و در مناطق دیگر آثار منفی داشته باشد که با توجه به این مسئله، قوانین نیازمند تبصره و پیوست‌های متعدد است که این فعالیت توسط جوامع نخبگانی و اندیشکده‌ها صورت می‌گیرد تا از  قوانین در تمام مناطق مختلف به شیوه صحیح و متناسب با استراتژی آن منطقه استفاده شود.

وی با بیان اینکه اندیشکده‌ها  شبکه بزرگی از اصلاحات و بازخوردها برای جلوگیری از خسارت‌ها هستند، عنوان کرد: با توجه به اینکه مدیران هر منطقه نسبت به آن منطقه اشراف دارند، تصمیم‌گیری در خصوص آن منطقه یا آن قانون باید با مشورت با نگاه تخصصی و تجربی این افراد درآمیخته شود.

این مسئول ادامه داد:  چنانچه گاها در لوایح پایین مدیریتی، ایده‌های نابی به بخش‌های بالایی ارجاع داده می‌شود و تا زمانی که به مرحله مطرح شدن برسد مراتبی را طی می‌کند که این مدت زمان سبب می‌شود تا در مواردی طرح ابتدایی و ارائه شده با طرح اجرایی تفاوت‌ها و تغییراتی داشته باشد و طرح ابتدایی از حالت صحیح خود خارج شود که در این بین وظیفه ما کاهش فاصله بین ایده تا اجرا است.

کاظمی اظهار کرد: تصمیمات مدیران مرکز استان بسیار مفید‌تر از آن چیزی است که در مرکز کشور رقم می‌خورد و در همین راستا، اندیشکده‌ها فاصله طرح، تصویب و اجرا را کم کرده و نتیجه‌های خوبی را برای کشور رقم می‌زنند.

این مسئول تاکید کرد: اندیشکده حکمرانی استان می‌تواند هسته‌های تصمیم‌گیر ایده‌ها را تغییر ماهیت داده و فرآیندی را پی‌ریزی کند که طرح اولیه و آنچه در مجلس به تصویب می‌رسد از قرابت معنایی و مفهومی بالایی برخوردار باشد.

وی بیان کرد: در برخی موارد استادان دانشگاهی مطرح می‌کنند که از ظرفیت آنها در مجموعه حکمرانی استفاده نمی‌شود و از سوی دیگر مدیران کلان کشور هم معترضند که نیاز ما با آنچه که استادان عرضه‌ می‌کنند همخوانی ندارد که این مسئله نشان می‌دهد  بین زبان علم و زبان اجرایی فاصله‌ای وجود دارد.

معاون پژوهشی مرکز پژوهش‌های مجلس ادامه داد: لازم است زبان علمی به زبان اجرایی مبدل شود و اندیشکده حکمرانی این توانایی را دارد که زبان سخت و تخصصی دانشمندان را به زبان اجرا و عملیات تبدیل کند چراکه فعالیت آن کار بست دانش بوده و صرفا نباید به کار پژوهشی تخصصی و فنی بپردازد.

وی افزود: مدیر اندیشکده و دبیر شورای علمی باید در حوزه مسائل استراتژیک استان که نیاز به قانونگذاری دارد ورود کند و با تشکیل کارگروه و کمیته و شورای تخصصی  در جهت مردمی‌سازی حکمرانی قدم بردارد و نخبگان را در این عرصه پویاتر کند.

این مسئول با تاکید براینکه محور مردمی‌سازی در نظام حکمرانی ما چون ستاره می‌درخشد گفت: اندیشکده حکمرانی خانه‌ای برای گفتگوی عالمانه و محلی برای حل مسائل استان و ملی است.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.